Świadczenia pozapłacowe to nie tylko benefit i multisport
– o nazewnictwie

with Brak komentarzy

Często obserwujemy wśród naszych użytkowników, że mylą oni pewne pojęcia z zakresu benefitów pracowniczych np. multisport używany jako pakiet sportowy. Dlatego postaramy się wyjaśnić te wątpliwości. Problemem jest brak rozróżnienia pomiędzy różnymi dostawcami usług lub mylenie ich ze sobą oraz nieznajomość pojęcia systemu kafeteryjnego.

Kobiety plotkujące na ławce.

 

Karnety sportowe – multisport, multikarta czy jakoś tak

Przyjęło się w języku potocznym, że określenie multisport dotyczy wszystkich karnetów sportowych, które dofinansowuje firma i można korzystać z nich w wielu obiektach. Pracownicy często więc nazywają multisportem karnety innych dostawców np. OK System. Często wprowadza to w błąd dział HR lub obsługi konkretnego obiektu sportowego. Pomimo, że karnety różnią się często nie tylko ofertą, ale i formą korzystania np. karta i wejście na odcisk palca lub sms, to nie przeszkadza to wielu osobom w myleniu tych pojęć. Firmy podpisują także umowy z konkretnymi siłowniami lub sieciami, których filie znajdują się w pobliżu. Jest to w pełni zrozumiałe, bo właśnie tam najczęściej udają się pracownicy. Trzeba wówczas pamiętać, że taki benefit, choć finansowany w całości lub częściowo przez pracodawcą, to uprawnia jedynie do wejścia do konkretnego obiektu. W takim wypadku na pewno nie można nazywać go multisportem. Służy on jedynie jak karnet zakupiony indywidualnie do konkretnej siłowni.

 

System kafeteryjny = system benefitowy = benefit system ?

Podobnie sytuacja ma się w przypadku używania słowa benefit. Oczywiście w znaczeniu ogólnym jest to określenie dodatkowego świadczenia pracodawcy na rzecz pracownika. Słowo pochodzi z łaciny i oznacza „dobrze czynić”
(z łac. bene – dobrze, facere – czynić). Wielu pracowników używa więc nazwy własnej benefit system do określenia wszystkich systemów kafeteryjnych, które inaczej zwane są właśnie platformami lub systemami benefitowymi. Nie należy jednak mylić nazwy firm czy dostawców z opisywaniem szerszego pojęcia z dziedziny HR, jakim są systemy kafeteryjne. Różnią się one bowiem między sobą ofertę produktów i usług benefitowych, ale także formą realizacji tychże benefitów np. w pełni online lub za pomocą różnego rodzaju fizycznych kart. Zdarza się, że mogą to być określania wprowadzające w błąd. Warto więc wprowadzić do swojego słownika rozróżnienie między poszczególnymi dostawcami usług benefitowych.

 

Informowanie pracowników o ofercie benefitów w firmie

Szczególną rolę w procesie prawidłowego nazewnictwa usług benefitowych mają działy HR lub osoby odpowiedzialne w firmach za obsługę benefitów dla pracowników. W naszej praktyce często zauważamy, że pracownicy są niedoinformowani, jakie tak naprawdę mają benefity i kto dostarcza usługi. Myślę, że warto zastosować przejrzyste i proste komunikaty do pracowników, zwłaszcza nowych osób w firmie, które często nie miały wcześniej dostępu do systemu kafeteryjnego i są to dla nich całkowicie nowe rozwiązania. Takie osoby najczęściej stosują błędne nazwy, bo nie posiadają doświadczenia z pozapłacowymi czynnikami motywacyjnymi i czerpią wiedzę od znajomych, którzy mogą mieć do dyspozycji zupełnie inne benefity lub niepełną wiedzę .


Uwaga! System kafeteryjny Up-beat współpracuje z różnymi dostawcami produktów i usług benefitowych m.in. jeśli chodzi o karnety sportowe czy usługi medyczne, gdzie oferta na rynku jest bardzo szeroka i występuje wielu dostawców. Obsługujemy również własne benefity zgłoszone przez klienta i przedstawiamy najkorzystniejszą ofertę partnerów. Tutaj możesz zapoznać się z naszą ofertą i zamówić bezpłatne demo.

 

Zapraszamy na newsletter

Dołącz do nas i otrzymuj specjalne zniżki oraz dostęp do artykułów premium.

Obiecujemy, że nie dostaniesz od nas spamu. W każdej chwili możesz wypisać się z newslettera.

Follow Ania Sokołowska:

Od 2015 r. związana z rynkiem start-upów, działających w branży HR i nowych technologii. Obecnie pracuje jako Project Manager w firmie UPBEAT Sp. z o.o, która stworzyła intuicyjny system kafeteryjny z bogatą i elastyczną ofertę benefitów dla pracowników. Z pasją zajmuje się tworzeniem produktów i usług, pozyskiwaniem strategicznych Partnerów oraz nowych Klientów. Jej zainteresowaniem rozwijanym na licznych szkoleniach jest marketing w Social Mediach.

Dodaj komentarz