Oczekiwania a rzeczywistość – świadczenia dodatkowe w oczach pracowników

with Brak komentarzy
Już jest najnowszy raport „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2017 roku” firmy Sedlak & Sedlak. Co z niego wynika? Pracownicy otrzymują nie takie benefity, jakich oczekują. Ich potrzeby są odmienne od tego, co oferuje im pracodawca w zakresie benefitów. Czas skończyć ze sztywno określonymi świadczeniami pozapłacowymi i postawić na elastyczny wybór benefitów w systemie kafeteryjnym Up-beat.
Mężczyzna przy biurku z notesem i kubkiem kawy.

Kto dostaje benefity pracownicze?

Popularność benefitów w firmach zależy od zajmowanych stanowisk. Najrzadziej benefity otrzymują pracownicy najniższego szczebla (60%), częściej ze świadczeń pozapłacowych mogą cieszyć się specjaliści (78%). W przypadku pracowników obejmujących stanowiska kierownicze, dyrektorskie lub będącymi członkami zarządu odsetek jest największy i wynosi 83%.

 

Jakie świadczenia pozapłacowe są najpopularniejsze?

Najczęściej oferowanym benefitem są podobnie jak w roku ubiegłym karnety na siłownie i do klubów fitness (47,9%), zaraz po nich pracodawcy przyznają telefony służbowe do użytku prywatnego (43,5%), a niewiele mniej popularne są ubezpieczenia na życie (38,9%). W zeszłym roku na trzecim miejscu plasowały się szkolenia i kury zawodowe. Ciekawą informacją jest fakt, że w specyficznej grupie zawodowej jakim są pracownicy IT najczęstszym benefitem okazał się elastyczny czas pracy aż 58%, co jest najwyższym odsetkiem w porównaniu z innymi branżami.

 

Preferencje pracowników

Potrzeby pracowników w zakresie benefitów, jak pokazuje badanie, odbiegają od ofert pracodawców. Najwięcej osób chciałoby otrzymywać rozszerzony pakiet opieki medycznej (46,1%). Ankietowanym zależy również na służbowym samochodzie do użytku prywatnego (24,4%) oraz elastycznym czasie pracy (21,2%). Bardzo podobne wyniki, dotyczących pierwszych pozycji w najbardziej pożądanych benefitach, otrzymano w 2016 r. – odpowiednio 50,2%, 23,8% i 21,9%. Niestety tylko 17% pytanych pracowników przyznało, że firmy badają satysfakcję z oferowanych świadczeń dodatkowych. My takie badania przeprowadziliśmy wśród użytkowników systemu kafeteryjnego Up-beat.

 

Wartość benefitów pracowniczych

Niepokojącym faktem jest również, że aż 76% ankietowanych pracowników nie otrzymuje od firmy informacji o wartości benefitów, jakie otrzymuje. Przez to nie ma często świadomości, ile dodatkowych bonusów tak naprawdę otrzymuje od pracodawcy w skali miesiąca czy roku. A jak wygląda to w liczbach? 50,1% otrzymuje benefity o wartości do 200 zł, 23,1% od 201 do 400 zł, a powyżej 800 zł miesięcznie 9,8 %. Informacje na temat benefitów są najczęściej przekazywane poprzez wiadomości e-mail (58%) i strony internetowe (24%).

 

Podsumowanie – system kafeteryjny na plus !

Kolejny raz okazało się, że pracownicy nie są do końca zadowoleni z otrzymywanych świadczeń, co więcej niewiele firm w ogóle się nad tym zastanawia i bada tą satysfakcję. Powtórzyła się rozbieżność między oczekiwaniami i rzeczywistością z zeszłego roku, co oznacza, że wnioski nie zostały wyciągnięte. Czy w takim razie benefity przynoszą wówczas zamierzony efekt? Moim zdaniem nie, bo co nam po świadczeniach, których nie chcemy i nie są nam potrzebne. Warto wówczas zastanowić się nad wdrożeniem systemu kafeteryjnego, gdzie pracownicy sami mogą dokonać wyboru świadczeń pozapłacowych w ramach dostępnych środków. Nie mają narzucanych żadnych benefitów, dysponują szeroką ofertą, z której mogą wybrać dowolny produkt lub usługę, odpowiadającą ich stylowi życia. Nie da się ukryć, że takie indywidualne i elastyczne podejście zaowocuje wzrostem zadowolenia pracowników.

Może czas już zamówić bezpłatne demo systemu Up-beat?

 

Na podstawie: https://wynagrodzenia.pl/artykul/podsumowanie-raportu-swiadczenia-dodatkowe-w-oczach-pracownikow-2017

Zapraszamy na newsletter

Dołącz do nas i otrzymuj specjalne zniżki oraz dostęp do artykułów premium.

Obiecujemy, że nie dostaniesz od nas spamu. W każdej chwili możesz wypisać się z newslettera.

Follow Ania Sokołowska:

Od 2015 r. związana z rynkiem start-upów, działających w branży HR i nowych technologii. Obecnie pracuje jako Project Manager w firmie UPBEAT Sp. z o.o, która stworzyła intuicyjny system kafeteryjny z bogatą i elastyczną ofertę benefitów dla pracowników. Z pasją zajmuje się tworzeniem produktów i usług, pozyskiwaniem strategicznych Partnerów oraz nowych Klientów. Jej zainteresowaniem rozwijanym na licznych szkoleniach jest marketing w Social Mediach.

Dodaj komentarz